12 maart 2018

Alle presentaties SGP avond over Toekomst Montfoort

Dr. Jasper Loots was een van de drie sprekers op de SGP avond over de toekomst van Montfoort.

Hij sprak over: Zelfstandigheid (g)een optie?

De presentatie laat drie dingen zien:

Er is een ‘heilig geloof in schaalvergroting’, alleen is dat geloof niet op feiten gebaseerd.

De wetenschappelijk feiten zijn:

1. Geen grotere doelmatigheid door herindeling gemeenten.
  2. Geen relatie tussen schaalgrootte en bestuurskracht.
  3. Fusie leidt wel  tot democratisch probleem: het opkomstpercentage na herindeling blijft 7 verkiezingen aanhouden.

Zelfstandigheid is zeker mogelijk door bij bepaalde onderwerpen goede samenwerkingen aan te gaan. Dan neemt de kwetsbaarheid af en neemt de kwaliteit toe.

Lees hier de presentatie van Dr. Loots.

Tweede spreker was SGP’er Andre Flach.

Sinds 2010 wethouder Hendrik-Ido-Ambacht en Lid Drechtstedenbestuur (300.000 inwoners).

Andre is vorige maand, 21 februari 2018 afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht.

Zijn scriptie gaat over Samenwerken tussen gemeenten als alternatief voor herindeling.

De scriptie is hier te downloaden https://t.co/oWRsek7BwE

Zijn hoofdboodschap:

Verdeel alle onderwerpen in drie categorieën:

• Identiteit. Dat betekent: zaken die de burger raken. Zoals burgerzaken voor rijbewijs en paspoort, vergunningen, subsidies, wonen, groenvoorziening. Die dingen moet je zelf blijven doen met een eigen team ambtenaren.
  • Achterkant. Alles met ICT, administratie en personeelszaken. Die kun je inkopen bij een grotere gemeente die meer kwaliteit heeft om dit efficiënt in te richten.
  • Regio. Alle onderwerpen die alleen in regio verband kunnen worden opgepakt: verkeersveiligheid van provinciale wegen, fijnstof, duurzaamheids doelen etc. Deze onderwerpen kun je met diverse samenwerkingsverbanden goed organiseren.

Derde spreker was SGP Raadslid Jan Broere uit Oudewater. Hij gaf duidelijk aan waar de knelpunten liggen in de samenwerking tussen Oudewater en Woerden maar ook wat de voordelen zijn. “Jullie kunnen zo instappen, want wij hebben de kastanjes al uit het vuur gehaald. Kom gerust eens stage lopen bij Oudewater om te zien hoe het loopt voordat je zelf stappen onderneemt. En houd minimaal een aantal ambtenaren zelf voor de zaken die de burger direct raken.”

Download hier de lezing van Jan Broere.

Conclusie. De drie sprekers hadden allemaal dezelfde boodschap: Fusie is niet nodig en Zelfstandigheid kan alleen door slimme samenwerkingen. Maar het begint met onderlinge samenwerking in de gemeenteraad. Met elkaar moet je dezelfde ambitie hebben om zelfstandig te blijven en welke onderwerpen je wilt inkopen en welke onderwerpen je zelf wilt blijven doen.

De SGP vecht voor een zelfstandig Montfoort. Zodat de kiezer over vier jaar opnieuw kan stemmen voor de gemeenteraad van Montfoort (in plaats voor de gemeenteraad van IJsselstein, Lopikerwaard of Woerden).