13 september 2022

De SGP en het scholencomplex: hoe zit het nu echt?

Al enige tijd is er veel te doen om de komst van het nieuwe scholencomplex aan de Parklaan. Intussen gaan er allerlei verhalen rond die niet kloppen. Hoog tijd om duidelijk te maken hoe de vork nu écht in de steel steekt.

In 2015 was er een fantastisch plan op initiatief van bewoners voor het bouwen van een school achter Sporthal Hofland, waar de voetbalvelden liggen. Dit plan werd unaniem (!) door de raad en de scholen aanvaard. In eerste instantie waren de scholen bouwheer, maar helaas hebben de scholen het bouwheerschap na een paar jaar weer teruggegeven en moest de gemeente het zelf gaan doen.

Lange tijd gebeurde er niks. Uiteindelijk kwam het vorige college met verhaal dat de school niet zou passen achter de sporthal. Het moest verplaatst worden naar de Parklaan, op de plek waar Peuterspeelzaal ’t Lodewijkje stond en de tennisbanen liggen. Alleen de drie coalitie partijen stemden voor, hoewel wij in de wandelgangen hoorden dat daar ook twijfel en onvrede heerste. De overige 5 partijen stemden tegen de verplaatsing naar de Parklaan.

De SGP heeft op meerdere momenten duidelijk aangetoond dat de berekeningen en de argumentatie van deze verplaatsing niet kloppen. De argumentatie veranderde steeds wel iets, maar bleef aan alle kanten rammelen. Tenslotte hebben we het college gevraagd om te wachten tot na de gemeenteraadsverkiezingen om het contract met de aannemer te tekenen. Helaas wilde de toenmalige coalitie dit niet. Een paar maanden voor de verkiezingen werd het contract met de aannemer alsnog gesloten.

Na de verkiezingen heeft de SGP direct geprobeerd om het scholencomplex te verplaatsen naar de oorspronkelijk geplande locatie. In het contract met de aannemer bleek echter een gigantische boete te zitten als het contract aangepast zou worden. Daarnaast rekende de nog zittende wethouder ons voor dat het huidige contract de hoger uitvallende bouwkosten zou afdekken, omdat er sprake is van een vaste aanneemsom. Bij verplaatsing zouden de meerkosten echter meerdere miljoenen bedragen.

Dit bracht de SGP in een moeilijk dilemma. Welke verantwoordelijkheid heb je als politieke partij in zo’n situatie? Moesten we het scholencomplex alsnog verplaatsen of moesten we het contract laten zoals het was? Enerzijds staan en stonden we nog steeds achter het uitgangspunt dat Montfoort beter af is met een andere locatie. Anderzijds vroegen we ons af of het verantwoord is om, in deze heftige tijden, onze inwoners op te zadelen met meerdere miljoenen aan extra kosten.

We moesten helaas concluderen dat dit project zo ver was doorgevoerd dat het niet meer mogelijk was om het terug te draaien. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt in de vorige raadsperiode.

Wat nu? We zullen bij het scholenproject aan de Parklaan onze uiterste best doen om er het beste van te maken. De financiën en de verkeersveiligheid hebben daarbij onze speciale aandacht. Tegelijkertijd zien wij het als onze verantwoordelijkheid om bij nieuwe bouwprojecten de burger er goed bij te betrekken, in plaats van de burger te negeren. Ook zoeken we naar een zo’n breed mogelijk draagvlak in de gemeenteraad. Wij vinden dat we in Montfoort de dingen samen moeten oplossen en niet met de kleinst mogelijke meerderheid.

Wij zijn als SGP daarom blij dat het gelukt is om een raadsprogramma op te stellen voor de komende vier jaar met behulp van alle acht partijen samen! Hopelijk is dat het begin van een andere bestuurscultuur in Montfoort. Met een goede samenwerking in de raad en met de burgers en bedrijven komen we weer op de goede weg.