8 september 2021

Fact check: Hoe zit het met parkeren achter de Sporthal?

Fact check: Hoe zit het met parkeren achter de Sporthal?

De locatie achter de Sporthal locatie vind het college te klein. Het college schrijft in juli 2021: Ook is voor de locatie achter de Hoflandhal 135 m2 nodig voor een Kiss&Ride-zone en 270 m2 voor parkeervoorzieningen op het perceel, niet oplosbaar in de omgeving.

We gaan een fact check doen op deze twee beweringen: “270 m2 voor parkeervoorzieningen op het perceel” en de bewering “niet oplosbaar in de omgeving”.

Fact check 1: “270 m2 voor parkeervoorzieningen op eigen perceel”.

In totaal zijn er 69 parkeerplaatsen nodig voor het nieuwe Scholencomplex. Per parkeerplaats wordt gerekend met 22,5 m2 per parkeerplaats. In totaal is er dus behoefte aan 1553 m2 parkeerterrein.

Waarom wil de gemeente dan 270 m2 parkeerterrein aanleggen?

Bij de Sporthal liggen 120 parkeerplaatsen die vooral gebruikt worden tijdens de zaterdagsport op de voetbalvelden. Op werkdagen kunnen deze parkeerplaatsen perfect gebruikt worden door de nieuwe scholen naast de Sporthal. Dat is efficiënt, scheelt ruimte en beperkt de verstening van Montfoort. Toch wil de gemeente nog 270 m2 extra parkeerterrein aanleggen. Hoe zit dat en is dat nodig?

De gemeente gaat op basis van een landelijk gemiddelde uit van een bezetting van 50% van parkeerplaatsen bij Sporthallen. Omdat er 120 parkeerplaatsen beschikbaar zijn, en men er van uit gaat dat 50% overdag gebruikt wordt door sporters, blijven er 60 plaatsen over voor de scholen.

In het eerste Scholenplan waren er 72 parkeerplaatsen nodig. Bij de Sporthal kunnen er 60 worden gebruikt, en dan zijn er nog 12 nodig. 12 plaatsen van 22,5 meter is in totaal 270 m2.

In het meest up to date plan zijn er 69 parkeerplaatsen nodig, geen 72. Bovenop de 60 zijn er dan 9 nodig ipv van 12. 9 plaatsen betekent 202,5 m2 en geen 270 m2. Een verschil van 67,5 m2.

Maar hoe zit het met dat landelijk gemiddelde cijfer van 50%? Hoe druk is het nu echt bij de Sporthal op werkdagen?

De Sporthal wordt op werkdagen vooral gebruikt door de scholen zelf voor het gym onderwijs. De kinderen komen lopend. Zelfs als de Sporthal volledig bezet is door sportverenigingen zijn er geen 60 parkeerplaatsen nodig. De 120 parkeerplaatsen zijn dan ook niet in de eerste plaats nodig voor de Sporthal maar vooral voor de voetbal wedstrijden op zaterdag.

De gemeente heeft zonder realiteitsgevoel een landelijk gemiddelde uit een tabel gebruikt en niet nagedacht over de werkelijke situatie bij de Hoflandhal. In de realiteit zal het gebruik van parkeerplaatsen overdag zo rond de 25 parkeerplaatsen schommelen. Stel, dat uitgegaan wordt van een hoog gebruik van bijvoorbeeld 40 auto’s op de parkeerplaats. Zelfs in dat geval zijn er dan nog 80 parkeerplaatsen beschikbaar voor gebruik van de scholen.

Omdat er 69 nodig zijn, is een parkeercapaciteit van 80 ruim voldoende en zijn er 0 extra parkeerplaatsen nodig op het eigen perceel en ook niet in de nabije omgeving.

Eindoordeel Fact Check 1 270 m2 voor parkeervoorzieningen op eigen perceel”: Niet Waar.

Is dit relevant om te weten? Ja zeker. Als er geen 270 m2 op eigen perceel nodig is, past het Scholencomplex ruimschoots achter de Sporthal. Daarmee voldoet de gekozen locatie uit 2015 nog steeds aan het Plan van Aanpak voor het bouwen van de nieuwe scholen. Het argument dat er persé verplaatst moeten worden naar de Parklaan is onjuist. Het raadsbesluit uit december 2020 is op basis van onjuiste beweegredenen genomen.

Factcheck 2.”Parkeervoorzieningen niet oplosbaar in de omgeving”.

Zoals in Fact Check 1 is aangeven zijn extra parkeervoorzieningen niet nodig. Maar stel dat dit wel nodig is, klopt dan de bewering dat dit niet oplosbaar is in de omgeving van de Sporthal?

In de Nota Parkeerbeleid 2020 van gemeente Montfoort staat dat de loopafstand van parkeervoorzieningen tot onderwijs maximaal 250 meter mag bedragen.

Vanaf de locatie achter de Sporthal kun je verschillende kanten op.

1. Midden tussen de kunstgrasvelden ligt een voetpad van het parkeerterrein bij de Sporthal naar de huidige locatie van de scholen aan de Van Damstraat. Deze route wordt dagelijks gebruikt door schoolgaande kinderen, zie Route 1 (Zie figuur 1). Het is een veilige route en minder dan 250 meter wandelen. De parkeerplaatsen bij de huidige scholen kunnen straks dus ook gebruikt worden voor de nieuwe scholen. Als het nodig is kan de bestaande parkeerplaats worden uitgebreid tijdens de herontwikkeling van het Van Damcomplex.

2. Er is een tweede route. Aan de Parklaan kunnen langs de voetbalvelden parkeerplaatsen worden aangelegd. Via de Bovenkerkweg wandelt men dan naar de nieuwe scholen achter de Sporthal. Deze route is echter niet ideaal want de afstaand raakt aan de maximale wandelafstand van 250 meter. (Zie figuur 1)

2b. Route variant 2b is wel interessant. Dat betreft een korte veilige verbinding van de Parklaan, rechtstreeks via de voetbalvelden doorsteken naar het nieuwe Scholencomplex. Overwogen kan worden om bij de Parklaan de Kiss&Ride strook te maken. Dat bespaart bovendien 135m2 die nu voor de Kiss&Ride strook staat ingetekend op het perceel van de Scholen. Deze route kan natuurlijk alleen in goed overleg met de voetbal tot stand komen.

3. Zijn er extra parkeerplaatsen aan te leggen rond de Sporthal? Ja, zie figuur 2. De rode punaise en de groene lijn zijn dezelfde locatie. Aan de Oostzijde van de Sporthal kunnen gemakkelijk 4 tot 6 en misschien wel meer parkeerplaatsen aangelegd worden. Uit eerdere berekeningen blijkt dat er een tekort aan ruimte is op deze locatie ter grootte van 4 parkeerplaatsen. Door de aanleg van deze 4 tot 6 plaatsen is het ruimtetekort opgelost. (Zie figuur 2)

Figuur 1:

Figuur 1

Figuur 2:

Figuur 2

Het is mogelijk om extra parkeerplaatsen te maken op de bestaande parkeerplaats van de Sporthal. En er zijn meerdere plaatsen van bestaande en nieuwe parkeervoorzieningen binnen 250 loopafstand van de locatie achter de Sporthal.

Eind oordeel Fact check 2.”Parkeervoorzieningen niet oplosbaar in de omgeving”: Niet waar

Conclusie

Beide beweringen die de gemeente heeft gedaan, komen niet overeen met de werkelijkheid. Dat is onbegrijpelijk. Het is ook enorm teleurstellend, want van de overheid mag iedereen verwachten dat het klopt wat er gezegd wordt.

Opvallend is dat het college tot nu toe geen enkele poging heeft ondernomen om oplossingen te bedenken voor het geringe ruimtetekort wat men verwacht op deze locatie. Het tegenovergestelde is gebeurt. Het college heeft gekozen om de gemeenteraad met onjuiste informatie over oppervlaktes en verkeerde aantallen parkeerplaatsen voor het blok te zetten: of bouwen aan de Parklaan of er komen geen scholen. De Sporthal locatie werd neergezet als volstrekt onaanvaardbaar vanwege ruimtetekort. Niets is minder waar. De locatie achter de Sporthal is een prima volwaardige plaats voor de behoeften van het Scholencomplex. De politiek heeft echt een keuze!

De SGP wil dat er gestopt wordt met het ontwikkelen van alternatieve locaties zoals aan de Parklaan en dat de scholen zo snel mogelijk gebouwd worden bij de Sporthal locatie. Het perceel is er groot genoeg voor, het aantal parkeerplekken is er voldoende. Niets staat ons meer in de weg. Bouwen achter de Sporthal is goedkoper, sneller en groener dan bouwen aan de Parklaan.

Naschrift: De raad heeft bij het opzetten van de eigen ambtelijke organisatie gekozen voor het motto: niet kijken hoe iets niet kan, maar kijken hoe iets wel kan. Daar merkt je bij de bouw van het Scholencomplex op de locatie achter de Sporthal helemaal niets van. Anderzijds wordt dit motto in de overtreffende trap ingezet bij de plannenmakerij aan de Parklaan. Daar is niets te gek: de gemeente zegt bij elk probleem dat het nog opgelost gaat worden, ook al gaat het extra geld kosten. Meten met twee maten heet dat toch?