6 september 2021

SGP beschermt 4110 ha landbouwgrond

SGP beschermt 4110 ha landbouwgrondBinnen onze regio leven allerlei ideeën om de landbouwgrond van het Groene Hart om te zetten naar woningen, recreatie en energieopwekking.

Want ja, landbouw is vies en slecht.

Dat we elke dag moeten eten en drinken, en dat wij hier de schoonste en beste landbouw ter wereld hebben, wordt vergeten.

Bovendien zijn onze sappige groene weiden de perfecte omgeving voor melkkoeien om gras om te zetten in hoogwaardige eiwitten. Dat kan de mens niet op een efficiëntere manier.

Het Integraal Regionaal Perspectief van de U16 gemeenten gaat ook over Montfoort. In dat document wil men 4110ha landbouwgrond kunnen omzetten naar natuur en recreatie.

Daar hebben we een stokje voor proberen te steken.

Ons amendement (amendement = een aanpassing van de tekst) is aangenomen, en vervolgens ook in andere gemeenten.
Ons tekstvoorstel zorgt er voor dat voordat grond mag worden omgezet, er eerst overleg moet plaatsvinden met de agrarische sector en de grondeigenaren. Dat is een opsteker voor ons mooie, groene en open landschap!

Situatie zoals in de Krimpenerwaard waarin boeren gedwongen onteigend worden, willen we hier absoluut voorkomen!

Naschrift: Bescherming van landbouwgrond wordt steeds meer een serieus thema. Vooral sinds er in juli 2021 een rapport is verschenen om de boeren sector in Gelderland en het Groene Hart in te wisselen voor massale woningbouw. Het valt ons op hoe gemakkelijk allerlei groepen een greep doen naar de kostbare landbouwgrond van onze regio: vele hectares zonneweides, windmolens, stikstofruimte voor bouwplannen, recreatie, nieuwe natuurgebieden, wateropslag gebieden, enzovoort. Wie denkt er nog na over een toekomstbestendige landbouwsector en wie denkt er na over het onderhouden van deze buitengebieden? We willen minder intensief boeren en dus meer extensief boeren. Dat betekent dat hetzelfde boeren bedrijf meer landbouw grond nodig heeft. Er is dus niet minder, maar eigenlijk meer landbouw grond nodig. Natuurlijk is er ook ruimte nodig voor woningen etc. en daarom is het zoeken naar een evenwichtige balans. Wij letten er scherp op dat die balans niet uit het zicht raakt.