1 december 2022

SGP gaat gesprek met boeren aan tijdens ‘Tour de Boer’-informatieavond in Polsbroek

De SGP Utrecht organiseert een informatieavond in Polsbroek over de visie op het landelijk gebied onder de noemer ‘Tour de Boer’. Tijdens de avond op 9 december spreken diverse experts en is er ruimte voor vragen van en discussies met agrariërs.

De bijeenkomst is de achtste avond in een serie van negen door heel de provincie Utrecht. Statenlid Bertrick van den Dikkenberg gaat onder de noemer van Tour de Boer naar alle hoeken van de provincie om te luisteren naar boeren en te vertellen waar de SGP zich de afgelopen periode voor heeft ingezet en welk perspectief de fractie heeft voor de agrarische sector.

Het voornaamste doel van de avonden is niet alleen het herstellen van het onderling vertrouwen tussen de overheid en agrarische bedrijven, maar ook tussen de bewoners en natuurorganisaties. Voor het landelijk gebied is het namelijk van belang dat er een vitaal plattelandsleven, een toekomstbestendige agrarische sector en een robuuste natuur is.

Tijdens de avond zullen Koos van der Wind (agrariër in Montfoort), Wim van Wikselaar (SGP-wethouder in Montfoort), Bert-Jan Ruissen (SGP-lid van het Europees Parlement) en Bertrick van den Dikkenberg (SGP-Statenlid) het woord voeren. Er is daarnaast vooral veel ruimte voor input vanuit de aanwezige agrariërs, in de vorm van vragen en discussie.

Van den Dikkenberg wil een provinciale overheid die het vertrouwen herstelt: “Het gebrek aan perspectief op het boerenerf is schrijnend. We hebben de agrarische sector keihard nodig in het geopolitieke vraagstuk van de voedselvoorziening, maar ook om alle doelen op klimaat, natuur en water te halen. We móéten wel perspectief bieden aan deze cruciale sector.”

SGP-fractievoorzitter Bart Timmerarends en SGP-raadslid Arie Schep zijn blij met het initiatief van de provinciale fractie. “Wij zetten ons lokaal in voor de agrarische sector. We hopen dat we onze betekenis voor deze sector door deze avond verder kunnen versterken.”

De avond vindt plaats op vrijdagavond 9 december 2022 bij Kaasboerderij Verweij in Polsbroek (Zuidzijdseweg 142a) en begint om 20:00.

Foto: Statenlid Bertrick van den Dikkenberg