16 november 2021

SGP tegen 2G-beleid, maar hoe dan wel?

De SGP is voor een goed Corona beleid om het aantal ziekenhuisopnames te beperken. Maar 2G beleid is niet acceptabel en geen oplossing.

Het kabinet doet net alsof terugkeer naar het oude normaal om de hoek ligt.

Het eerlijke verhaal is dat wij moeten leren leven met Corona.

De SGP maakt zich ernstige zorgen over de koers van het kabinet. De uitbreiding van de coronapas en de aankondiging van zogenaamd ‘2G-beleid’ zet niet-gevaccineerden buitenspel. En wie zal zeggen voor hoelang?

Negen maanden geleden trok de Tweede Kamer (unaniem!) een heldere, principiële grens: Testen moet altijd een alternatief blijven. ‘Een vaccinatiebewijs mag in geen geval als exclusief toegangsbewijs voor voorzieningen of locaties worden’. Ik roep al mijn 149 collega’s op: houdt halt bij deze grens. Zeg néé tegen 2G.

Waar zegt de SGP dan ‘ja’ tegen? De maatregelen die we nemen moeten doeltreffend zijn en langdurig vol te houden.

• Zet maximaal in op maximale naleving van basisregels
  • Organiseer lokale ‘Catshuis-sessies’ met overheid, ondernemers en maatschappelijke instellingen om dit praktisch vorm te geven
  • Adviseer dringend om gedurende de winterperiode bezoek thuis te beperken
  • Verstevig de zorg: voorkom verdere leegloop en realiseer een robuuste, verkorte covid-opleiding
  • Stel een ‘nationaal coördinator ventilatie’ aan
  • Stel innovatieve geneesmiddelen zo snel mogelijk beschikbaar

Ik wil eerlijk zijn. Voor ‘samen leven met het virus’ bestaat geen blauwdruk. De SGP heeft de wijsheid ook niet in pacht. Wel hebben we perspectief geschetst. Samen verantwoordelijkheid nemen. Op een manier die vol te houden is. Morgen, volgende maand en volgend jaar. Deo volente!

Chris Stoffer, SGP Tweede Kamer lid

Bekijk de bijdrage van Chris Stoffer:

Bekijk hier (opent de YouTube video)