30 november 2022

SGP Utrecht presenteert kandidatenlijst Provinciale Statenverkiezingen

Het SGP-bestuur van de provincie Utrecht heeft de kandidatenlijst voor de Provinciale Statenverkiezingen vastgelegd. De lijst wordt aangevoerd door het zittend Statenlid, Bertrick van den Dikkenberg, gevolgd door huidig commissielid Frans Hazeleger, jongerenkandidaat Jan-Hendrik van der Linden, gepensioneerd boswachter Rein Berends en raadslid vanuit Vijfheerenlanden Kees Vermaat.

Fractievoorzitter Bertrick van den Dikkenberg (33), inmiddels al vier jaar Statenlid, heeft een duidelijke visie. Hij ziet een provincie met een vitaal platteland voor zich met daarin ruimte voor drie b’s: bouw, boer én biodiversiteit. “Ik zit in de politiek, omdat ik mij graag inzet voor een rechtvaardige samenleving met oog voor iedereen, vanuit een praktische houding gevoed uit de Bijbel”, aldus Van den Dikkenberg.

De nummer 2 op de lijst, Frans Hazeleger (27) uit Woudenberg, zet zich als fractiemedewerker al langere tijd in voor landbouw, natuur en woningbouw. Vooral de agrarische sector gaat hem aan het hart: “Ik wil me vooral inzetten voor het herstel van vertrouwen tussen overheid en samenleving. De SGP heeft een belangrijke rol als betrouwbare en stabiele partij.” Ook wil hij dat de praktische wijsheid uit het veld serieus genomen wordt.

De derde plek wordt bezet door de 19 jaar jonge Jan-Hendrik van der Linden uit Breukelen, die dit jaar zijn mbo-opleiding veehouderij heeft afgerond. Jan-Hendrik is als voorzitter van SGP-jongeren Utrechtse Vechtstreek de jongerenkandidaat van de provinciale lijst. Hij gaat zich vooral focussen op de bereikbaarheid van de provincie Utrecht. Volgens hem zal het motto ‘vlot verplaatsen’ vooral jongeren aanspreken, omdat zij vaak gebruikmaken van het openbaar vervoer.

De 69-jarige Rein Berends uit Baarn, terug te vinden op de vierde plek, heeft maar liefst 53 jaar ervaring in de politiek. In het dagelijks leven heeft hij veel te maken gekregen met vraagstukken rondom natuurbeheer. Ondanks dat hij met pensioen is, wil hij zijn achtergrond bij Staatsbosbeheer graag inzetten voor het maken van beleidsregels in de provinciale politiek.

Op de vijfde plek staat raadslid en wiskundedocent Kees Vermaat (32) uit gemeente Vijfheerenlanden, die met een luisterend oor het goede zoekt voor alle inwoners. Hij wil niet alleen een bijdrage leveren aan een levensvatbare agrarische sector, maar ook aan verstandig en realistisch verduurzamen met nieuwe technologieën. Volgens Vermaat moeten gemeenten de ruimte krijgen om dichtbij en in de kernen te kunnen bouwen én moet verplaatsen in de provincie betrouwbaar, toereikend en veilig zijn.

De kandidatenlijst werd gepresenteerd bij de lancering van de SGP-campagne op dinsdag 22 november in het provinciehuis van Utrecht. De Provinciale Statenverkiezingen vinden plaats op 15 maart 2023.

Op de foto v.l.n.r.: Rein Berends, Jan-Hendrik van der Linden, Bertrick van den Dikkenberg, Frans Hazeleger, Kees Vermaat