8 mei 2024

SGP voorkomt vastleggen stikstofreductie als gemeentelijk doel

De SGP heeft met een amendement voorkomen dat de eis van 46% stikstofreductie in de provincie Utrecht ook een doel van de gemeente Montfoort zelf wordt. ‘Als gemeente hebben we niet de taak om provinciale doelen uit te voeren’, aldus raadslid Samuël van den Berg.

De stikstofreductiedoelen zijn landelijk en provinciaal steeds in ontwikkeling. Het hoofddoel wordt landelijk vastgesteld, waarna er gekeken wordt hoeveel de provincies elk moeten bijdragen om dat doel te halen. De provincies op hun beurt moeten dan de doelen per deelgebied op dezelfde manier vaststellen. In Utrecht zal dit waarschijnlijk later dit jaar gebeuren.

Bovendien heeft de gemeente zelf de staat van de natuur in de gemeente niet gemeten. Het is daarom onmogelijk te bepalen of en hoeveel stikstofreductie er nodig is. Daarnaast hebben wij ook geen Natura2000-gebieden in onze gemeente. Als gemeente hoeven we dus alleen te kijken in hoeverre we bij kunnen dragen aan de provinciale doelen. De provincie gaat over het behalen van haar eigen doelen.

Een eis van 46% stikstofreductie zou de sector ernstig beschadigen. Geen enkel bedrijf kan halveren en toch overleven. Ons doel is juist om een mooi en open landschap te houden, met een duurzame agrarische sector. Onze klei- en veengrond is juist zeer geschikt voor voedselproductie. Als SGP willen we de boeren hun werk laten doen!