4 maart 2023

SGP wil ruimte en perspectief voor agrariërs in nood

De SGP gaat voor de aankomende verkiezingen inzetten op ruimte voor boeren en wil dat er perspectief komt voor de agrarische sector. Volgens de partij moet er herstel komen in het vertrouwen tussen overheid, natuurorganisaties en boeren. “Geen woorden, maar daden.”

Het verkiezingsprogramma van de partij bestaat uit drie speerpunten, waarvan de eerste ‘bewust boeren is’. Voor de verkiezingen heeft de partij zelfs een aparte agrarische flyer gemaakt: “De SGP heeft oog voor boeren die de brug willen slaan tussen de agrarische sector en hun omgeving”. Daarnaast heeft de SGP Utrecht sinds november al negen ‘Tour de Boer’-avonden belegd, waarbij politici in gesprek zijn gegaan met boeren.

De vraag is natuurlijk wat boeren hebben aan SGP’ers in de Provinciale Staten. In Utrecht zijn er door het werk van de SGP al verschillende moties aangenomen. PAS-melders hebben nu eerste prioriteit in gebiedsprocessen, er is geen extra stikstofreductie-opgave in NNN-gebieden en de handel met stikstofruimte buiten gebiedsprocessen om is niet meer toegestaan.

In de komende tijd wil de SGP zich gaan verzetten tegen de opkoop van stikstofruimte door Schiphol. 2030 is niet heilig voor de doelstellingen, zoals veel andere partijen zeggen, omdat 2035 in de wet staat. En de politiek moet de handen afhouden van de bestaande vergunningen. “Zo maken we het verschil. Niet alleen met woorden, maar ook daden.”

De SGP biedt perspectief voor verbinders door in te zetten op langjarige contracten en op versterking van de lokale voedselketen. De SGP biedt perspectief voor groeiers door in samenwerking met de WUR innovatie en verduurzaming te stimuleren. De SGP biedt perspectief voor stoppers door (stikstof)ruimte van stoppende boeren beschikbaar te houden voor de blijvende boeren.

“De Nederlandse landbouw is van cruciaal belang voor de wereldwijde voedselzekerheid. De SGP bouwt bruggen tussen stad en platteland, tussen links en rechts. Wij zijn trots op veilige voedselproductie van wereldklasse. Wij zijn trots op de boer!”

Agrarische flyer (download)