Nederland is trots op de boer

------

SGP Montfoort organiseerde een landbouw event om inwoners te informeren hoe het er nu voor staat met de landbouw in Nederland. Vanwege corona hebben we het programma, in overleg met de sprekers, omgegooid en delen we op onze website een korte, duidelijke samenvatting van hun toespraken.

Lees ook de andere bijdragen:

Bijdrage dr. Peter de Jong (NIZO) Wetenschap

Bijdrage Robert Veldhuis (BoerBurgerBeweging) Politiek

------

Beste inwoner van ons mooie Nederland,

U kent ze vast wel, die mooie plaatjes van ons prachtige polderlandschap. Zo divers in de verschillende regio’s van ons land.
Iedere regio uniek in zijn soort en even uniek zijn onze melkveehouders die een belangrijke bijdrage leveren hieraan.
Want ook aan landschap en natuurbeheer dragen onze boeren een hele belangrijke bijdrage.
En wat een kwaliteit melkveehouders hebben wij in ons land!
Afgelopen oktober bleek maar weer eens hoe goed we zijn. De gemiddelde leeftijd en de levensproductie waren nooit eerder zo hoog. Een hoge levensproductie komt alleen tot stand als de gezondheid en het dierenwelzijn van koeien goed zijn. Dat de levensproductie stijgt, is ook zichtbaar in het aantal koeien dat afgelopen boekjaar de grens van een levensproductie van 100.000 kilo melk passeerde. Het aantal Nederlandse honderdtonners steeg van 2.657 naar 3.263 per jaar. Het aantal koeien dat afgelopen boekjaar 10.000 kg vet en eiwit produceerde, groeide van 252 naar exact 300 dieren. Internationaal gezien zijn de prestaties van de Nederlandse melkkoeien echt uniek!!
Onze veehouders werken aan een duurzame veestapel door gebruik te maken van top genetica, hoge kwaliteit voer, een optimaal leefklimaat. Maar het belangrijkste is hun passie en liefde voor hun dieren.
Zijn er dan geen zaken om te verbeteren? Oh, ja zeker. Bijvoorbeeld gezondheid, levensduur of efficiëntie zijn veel gehoorde doelen onderweg.
Maar dat kunnen we prima aan onze veehouders overlaten. Ze hebben de afgelopen decennia laten zien wat ze in huis hebben.
Wat is het belangrijk dat er voor ons en onze kinderen in de toekomst veilig en verantwoord voedsel geproduceerd wordt op een stukje aarde waar dit duurzaam en verantwoord kan.
Daarom beste boeren van Nederland, wees trots op wat jullie iedere dag weer voor ons doen.
Laten we allemaal  deze trots en passie vasthouden en ook met een ieder om ons heen blijven delen. Extra mooi om dit onder  #boerentrotsfoto op alle social media te doen.

Peter Noordergraaf

Verkoopleider MidWest | BUWE Sales